


Ἀγαπητοί μου Ἐνορίτες.
Ἕνα πάθος ἀνθρώπινο, τό ὁποῖο στήν ἐποχή μας κοντεύει νά κατακτήσει ὅλη τήν κοινωνία, εἶναι καί ἡ ραθυμία, ἡ τεμπελιά.
Θέλουμε μέ λίγο κόπο, ἤ καί χωρίς αὐτόν, νά ἐπιτύχουμε τά πάντα.
Ἀπό τήν ἀρχαιότητα, οἱ πρόγονοί μας ἔλεγαν ὅτι «τά ἀγαθά κόποις κτῶνται». Τώρα ὅμως τελευταία προσθέσαμε ἕνα «λ» καί ἀλλάξαμε τό νόημα, καί λέμε: «τά ἀγαθά κόλποις κτῶνται»!
Ὅμως τά βραβεῖα κερδίζονται μέ τόν ἀγῶνα. Καί ὅποιος ραθυμεῖ καί νυστάζει δέν εἶναι κατάλληλος γιά τόν στίβο. Μένει ἄπραγος στίς κερκίδες.
Ἡ τεμπελιά, σέ ὅλους τούς τομεῖς, δέν μπορεῖ νά ἀποφέρει κανένα κέρδος. Οὔτε στήν ἐργασία, οὔτε στήν κάλυψη τῶν ὑλικῶν ἀναγκῶν, οὔτε στή μόρφωση, οὔτε στόν ἀθλητισμό, οὔτε στήν ἐπιστήμη, οὔτε στά πνευματικά. Πουθενά!
Ἡ ραθυμία εἶναι ἡ αἰτία τῆς στασιμότητας, τῆς ἀπραξίας, τῆς φτώχειας, τῆς ἁμαρτίας, τῆς αὐξήσεως ὅλων τῶν παθῶν καί κακιῶν. Ἡ ραθυμία εἶναι μιά φοβερή καί ἐπικίνδυνη κατάσταση τῆς ψυχῆς. Εἶναι ἡ πρόξενος, ἡ πηγή καί ρίζα πολλῶν δεινῶν καί συμφορῶν, ὑλικῶν καί πνευματικῶν. Ἕνα ψυχοναρκωτικό, πού ἀποκοιμίζει. Εἶναι ἕνας ὕπνος, πού μοιάζει μέ θάνατο. Ἡ ραθυμία φέρνει ἀκηδία, ἀδιαφορία, ἔλλειψη ἐνδιαφέροντος καί ἐνεργητικότητας. Ἡ ραθυμία κάνει τόν ἄνθρωπο πονηρό, κλέφτη, ἀνάλγητο, προδότη, χωρίς ἐλπίδα. Ἐπιρρεπή σέ ὅλα τά πάθη.
Ὁ Χριστός πολλές φορές τόνιζε στούς μαθητές Του: «Γρηγορεῖτε καί προσεύχεσθε, ἵνα μή εἰσέλθητε εἰς πειρασμόν» (Ματθ. 26, 41. Μᾶρκ. 14, 38) καί «Βλέπετε, ἀγρυπνεῖτε καί προσεύχεσθε» (Μᾶρκ. 13, 33-37. Λουκᾶ 21, 36). Τούς ἤθελε ζωντανούς, ἑτοιμοπόλεμους, μαχητές!
Δέν ὑπάρχει ἁμάρτημα ἤ καί φυσικό κακό πού νά μήν προηγήθηκε κάποια κατάσταση ραθυμίας καί χαλάρωσης τῆς προσοχῆς! Ὁλόκληρες πόλεις χάθηκαν ἀπό τή ραθυμία τῶν κατοίκων. Σπουδαῖα πνευματικά ἀναστήματα ἔπεσαν ἀπό τήν ἀκηδία. Ἡ ραθυμία εἶναι ὁ μεγαλύτερος ἐχθρός τῆς ἀνθρωπίνης ὑπάρξεως!
Πῶς θά νικήσουμε τή ραθυμία καί τή νωθρότητα; Πῶς θά ξεφύγουμε ἀπ’ αὐτή τήν πνιγηρή ψυχική κατάσταση;
Τά μόνα ἀντίδοτα εἶναι: ἡ ἐγρήγορση, ἡ νήψη – νηφαλιότητα, ἡ ἐργατικότητα καί ἡ προσευχή. Μ’ αὐτά, ὄχι ἁπλῶς θά γλιτώσουμε ἀπό τίς συμφορές, ἀλλά καί θά ἐπιτύχουμε κάθε ὑλική καί πνευματική προκοπή στή ζωή μας. Εἰδικά στόν χῶρο τοῦ πνεύματος, θά κατακτήσουμε τήν οὐράνια δοξασμένη Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, γιά τήν ὁποία εἴμαστε πλασμένοι.
Τό εὔχομαι μέ ὅλη μου τήν καρδιά!
Μέ πολλή ἀγάπη ἐν Χριστῷ καί ἐνδιαφέρον
(†) Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Λ. Βασιλείου
Την μνήμη του Οσίου και Θεοφόρου Πατρός ημών Αντωνίου, του Μεγάλου Ασκητού της Ερήμου, πανηγύρισε και φέτος ο Ιερός Ναός του Αγίου Αντωνίου, στην ενορία του Αγίου Νικολάου Σιάτιστας.
Την παραμονή Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2022 τελέσθηκε ο Μέγας Αρχιερατικός Πανηγυρικός Εσπερινός μετά αρτοκλασίας.
Την κυριώνυμο ημέρα της εορτής, Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2022, εψάλη ο όρθρος και τελέστηκε πανηγυρικά η Θεία Λειτουργία.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας εψάλη ιερό μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των κεκοιμημένων, του μακαριστού Επισκόπου κυρού Αντωνίου και του Πρωτοπρεσβυτέρου Βασιλείου.
Στον Ιερό αυτό Ναό, έχει καθιερωθεί να εορτάζονται και τιμούνται όλοι οι Όσιοι, οι παλαιότεροι και οι νεότεροι.
Ο Ιερός Ναός του Αγίου Αντωνίου κτίσθηκε εκ βάθρων το 1959 με την συνδρομή πολλών ενταύθα και στην ξενιτειά Σιατιστέων, στο οικόπεδο που ήταν δωρεά του μακαριστού Ιωάννου Μιχ. Γκουτζιαμάνη.












«Ὤ! ὦ, Πάτερ, Πάτερ,
ὡς καλός σου ὁ δρόμος!
ὡς ὅσιον τό μνημόσυνόν σου!
ὡς μακάριον τό ὑπόμνημά σου!
ὅλος σύ φαιδρός, ὅλος χαρίεις!
Τίς σε ἰδών οὐκ ἠγάπηκε;
τίς δέ συντυχών οὐ γεγλύκανται;
Μέμνησο ὡς τῆς ποίμνης σου
κἀμοῦ τοῦ σοῦ υἱοῦ,
κἄν ἐλαχίστου καί ἐρριμμένου…»
(Ἁγ. Θεοδώρου Στουδίτου, Ἐπιστολαί, PG 99, 1199BC)
Το Σάββατο 15 Ιανουαρίου 2022, στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου Σιάτιστας, τελέσθηκε ο Όρθρος και η Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σισανίου και Σιατίστης κ.κ. Αθανασίου, πλαισιούμενος από του Ιερείς τις ενορίας, τον π. Νέστορα Γκουρομίσιο, τον π. Προκόπιο Διδίλη και τον Αρχιμανδρίτη π. Δημήτριο Ευθυμίου.
Πριν από την τέλεση του μνημοσύνου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. κ. Αθανάσιος αναφερέρθηκε στο πρόσωπο του πατρός Βασιλείου:
Ἡ τοπική μας Ἐκκλησία, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, στή σημερινή ἡμέρα, τιμᾶ καί θυμᾶται ἕναν ἐργάτη τοῦ Εὐαγγελίου∙ ἕναν ἄνθρωπο ὁ ὁποῖος θυσίασε τά πάντα καί ἀνάλωσε τόν ἑαυτό του γιά τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ πρῶτα ἀπ᾿ ὅλα καί μετά γιά τήν ἀγάπη τῶν ἀδελφῶν του. Εἶναι ὁ πατήρ Βασίλειος, ὁ καλός ἐφημέριος αὐτῆς τῆς ἐνορίας, πού ὅλοι θυμόμαστε μέ τίς καλύτερες ἀναμνήσεις, γιά τόν ὁποῖο ὅλοι ἔχουμε νά ποῦμε ἕναν καλό λόγο.
Πάντοτε ὁ ἄνθρωπος αὐτός ἀγαποῦσε πιό πολύ τόν Θεό ἀπό τόν ἑαυτό του. Πίστευε τόν Θεό καί λάτρευε τόν Θεό. Ὅπως ἀκριβῶς μᾶς τό παραδίδει ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία. Καί τήν πίστη του αὐτή –ἡ ὁποία ἦταν ζωντανή, καυτή, ζεστή, δυνατή καί ὁλοζώντανη– τήν ἔδειχνε πρός ὅλους, μέ τόν λειτουργικό του χαρακτῆρα. Λειτουργοῦσε συχνά, ἀπό ἀγάπη του πρός τό ἱερό Θυσιαστήριο καί τίς ἀκολουθίες τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀλλά καί ἀπό ἀγάπη του πρός τόν ἄνθρωπο. Ἡ πίστη χωρίς ἔργα εἶναι νεκρή (Ἰακ. 2, 20∙ 26). Ἡ δική του ὅμως πίστη ἦταν ζωντανή, καί τήν ἔδειχνε πρός ὅλους μέ τά ἔργα του∙ ὄχι μόνο ἔργα ἀγάπης καί προσφορᾶς, ἀλλά καί ἔργα ζωῆς. Ἐφάρμοζε πρῶτα στόν ἑαυτό του τό Εὐαγγέλιο, καί μετά αὐτό τό δίδασκε στούς ἄλλους.
Ἀκούσαμε, γιά παράδειγμα, στό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, πώς πρέπει ἐμεῖς οἱ χριστιανοί, πού πιστεύουμε στόν ἀληθινό Θεό, ἡ ζωή μας νά ταιριάζει μέ αὐτό πού πιστεύουμε. Παρακαλεῖ ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἡ ζωή μας νά εἶναι ἠθική, τό στόμα μας νά εἶναι καλό, γιατί ὁ Χριστός στό Εὐαγγέλιό Του μᾶς λέει ὅτι ὅπου εἶναι ὁ θησαυρός μας, ἐκεῖ εἶναι καί ἡ καρδιά μας (Ματθ. 6, 21).
Αὐτή ἦταν καί ἡ διδασκαλία τοῦ πατρός Βασιλείου. Ζοῦσε πρῶτα τήν ἠθική ζωή, καί τή δίδασκε καί στούς ἄλλους. Ζοῦσε πρῶτα τή ζωή τῆς φιλανθρωπίας καί τῆς εὐσπλαχνίας, καί τή δίδασκε καί στούς ἄλλους. Ζοῦσε πρῶτα ὅλο τό Εὐαγγέλιο, καί τό δίδασκε καί στούς ἄλλους. Γι᾿ αὐτό καί ὀνομάζεται ἀκραιφνής, ἀληθινός καί γνήσιος ἐργάτης τοῦ Εὐαγγελίου. Σᾶς παρακαλῶ νά κρατήσουμε αὐτό πού ἔλεγε ὁ Κύριος στόν ἐπίσκοπο τῆς Φιλαδελφείας: «κράττει ὅ ἔχεις» (Ἀποκ. 3,11). Μήν ἀφήνεις τήν καρδιά σου ἀφύλακτη νά μπεῖ μέσα ὁ κόσμος, δηλαδή τό κοσμικό φρόνημα, πού ἀποτελεῖται ἀπό τρία ἄσχημα πράγματα: τό ἐγώ, τήν πλεονεξία καί τήν ἀκαθαρσία.
Αὐτό ἔλεγε καθημερινά καί ὁ πατήρ Βασίλειος. Κράτα αὐτό πού διδάχτηκες∙ αὐτό πού ἔχεις, τήν ἀνόθευτη διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας, τήν ἱερά Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας∙ τόν δρόμο τόν εὐθύ, πού τόν περπάτησαν οἱ ἅγιοι ἄνθρωποι, πρίν ἀπό μᾶς, καί κέρδισαν τόν Παράδεισο.
Γι᾿ αὐτό καί σήμερα, πού εἶναι τό ἐτήσιο μνημόσυνο τοῦ καλοῦ αὐτοῦ ἐφημερίου, τοῦ πνευματικοῦ μας πατέρα, ὁ ὁποῖος ἔδωσε πραγματικά τή ζωή του καί κράτησε ὄρθια τήν Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας, ἄς θυμηθοῦμε τή ζωή του. Ἄς ἀκολουθήσουμε πιστά, ἄν δέν μποροῦμε τό παράδειγμά του, τουλάχιστον τή διδασκαλία του. Ἄς μείνουμε ὄρθιοι, ὥστε νά μήν παρασυρόμαστε ἀπό τό κοσμικό φρόνημα. Διότι πῶς θά τόν ἀντικρύσουμε ὅταν φτάσουμε ἐκεῖ πού εἶναι τώρα ὁ ἴδιος; Θά πεῖ: Παιδί μου, τί σοῦ ἔλεγα τόσα χρόνια; τί σοῦ ἔμαθα νά κάνεις; Τώρα γιατί δέν μπορεῖς νά εἶσαι μαζί μου καί εἶσαι ἀλλοῦ;…
Μακάρι, εὔχομαι σέ ὅλους σας, νά εἴμαστε ἐκεῖ πού εἶναι ὁ πατήρ Βασίλειος, στόν Παράδεισο, στόν θρόνο τοῦ Θεοῦ δίπλα, μέσα στό φῶς, μέσα στήν ἀλήθεια, μαζί μέ τούς Ἁγίους, μαζί μέ τούς Μάρτυρες, μαζί μέ τούς Ὁσίους, μαζί μέ τούς Ἱεράρχες, μαζί μέ τούς προηγούμενους ἐφημερίους αὐτοῦ τοῦ Ναοῦ, πού ἔδωσαν τή ζωή τους στόν Χριστό, μαζί μέ ὅσους ἀγωνίστηκαν ἐδῶ στή γῆ καί ἔδωσαν τόν ἀγῶνα τόν καλόν (Β΄ Τιμ. 4,7).
Αὐτό σᾶς τό εὔχομαι μέσα ἀπό τήν καρδιά μου, ἀγαπητοί μου ἀδερφοί. Ἄν δέν μποροῦμε νά μοιάσουμε στόν πατέρα Βασίλειο, τουλάχιστον ἄς ἀκοῦμε τά λόγια του καί ἄς τά ἐφαρμόζουμε πιστά στή ζωή μας, γιά νά μπορέσουμε καί ἐμεῖς νά ἀκούσουμε τό «εὖ, δοῦλε ἀγαθέ καί πιστέ! ἐπί ὀλίγα ἦς πιστός, ἐπί πολλῶν σε καταστήσω∙ εἴσελθε εἰς τήν χαράν τοῦ Κυρίου σου» (Ματθ. 25, 21-23). Ἀμήν!
Στη συνέχεια ψάλλανε το μνημόσυνο του μακαριστού Πρωτοπρεσβύτερου π. Βασιλείου υπέρ αναπαύσεως της ψυχής του.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ.κ Αθανάσιος μαζί με τους κληρικούς και τους πιστούς, μετέβησαν στον μνήμα τους πατρός Βασιλείου που φιλοξενείται στον αύλειο χώρο όπου και έψαλλαν τρισάγιο.
Στην έξοδο του Ιερού Ναού προσφέρθηκε σε όλο τον κόσμο:














ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο πατήρ Βασίλειος γεννήθηκε στις 23/08/1950 στον Τύρναβο. Μέχρι τα 7 του χρόνια έζησε στον Τύρναβο και μετά στον Αμπελώνα, όπου τελείωσε το δημοτικό και το γυμνάσιο. Το 1969 εισήχθη στην Ακαδημία Λαρίσης, από όπου και αποφοιτά το 1971. Το 1974 εισάγεται κατόπιν εξετάσεων στην ανωτέρα εκκλησιαστική σχολή Θεσσαλονίκης, από την οποία αποφοιτά το 1975. Το 1976 διορίζεται δάσκαλος στην Καλλιπεύκη Ολύμπου. Συνεχίζει ως δάσκαλος με μετάθεση στους Γόνους Λαρίσης, στον Ασπρόπυργο Ευρυτανίας, στην πόλη της Κοζάνης και τελικά, το 1982 στη Σιάτιστα.
Στις 28/8/1982 χειροτονείται διάκονος στο μοναστήρι της Παναγίας Μικροκαστρου και στις 31/10/82 ιερέας στην Σιάτιστα, στον Άγιο Νικόλαο, από το μακαριστό μητροπολίτη Αντώνιο Κόμπο. Έκτοτε ιερουργεί στην ενορία του Αγίου Νικολάου. Το 1983 αποφασίζει να σταματήσει να διδάσκει για να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στην ενορία και στις δραστηριότητες της.
Από το 1976 είναι νυμφευμένος με την Σταυρούλα Μαραμή από τα Σέρβια Κοζάνης, γεννημένη το 1953, δασκάλα και εκείνη και νοσοκόμος. Αποκτούν επτά τέκνα, τον Λάμπρο, τον Αθανάσιο, τη Μαρία, την Αγλαΐα, το Νεκτάριο, την Ακυλίνα και την Ελένη.
Από την πρώτη στιγμή που έγινε διάκονος και στη συνέχεια, οργάνωσε το κατηχητικό έργο της ενορίας του Άγιου Νικολάου για παιδιά του Δημοτικού, του Γυμνάσιου και του Λυκείου, αλλά και για τους μεγάλους. Ξεκινά μαθήματα βυζαντινής μουσικής, οργανώνει εκδρομές, προβολές έργων επιστημονικών, ιστορικών και κοινωνικών. Δημιουργεί δανειστική βιβλιοθήκη και ενοριακό βιβλιοπωλείο. Κάθε Κυριακή ο πάτερ Βασίλειος κήρυττε τον θείο λόγο στο εκκλησίασμα. Εξομολογούσε χιλιάδες πιστούς, βοηθούσε και συμπαρίσταται στα προβλήματα τους. Από το 1989 ξεκινά το ραδιοφωνικό σταθμό της Μητροπόλεως, ο οποίος λειτουργεί σε 24ωρη βάση. Με την πρωτοβουλία του πατρός Βασιλείου και τις ενέργειες και την συνδρομή πολλών ενοριτών, χτίστηκε ο τελευταίος ιερός ναός του Αγίου Σεραφείμ του Σάρωφ το 2000.
Μεριμνά για τη συντήρηση και τον καλλωπισμό όλων των ναών της ενορίας, ανοίγει δρόμους προς αυτούς με τη βοήθεια των ενοριτών του. Στο κοιμητήριο του Αγίου Νικάνορος, κατασκευάζει κτιστούς τάφους με τέτοιο τρόπο, ώστε να επιταχύνεται σύντομη και επιτυχής αποσύνθεση.
Μεγάλο ενδιαφέρον δείχνει για το φιλανθρωπικό έργο της ενορίας. Από το 1989 συστήνει το φιλόπτωχο ταμείο στο οποίο συνδράμουν οικονομικά πάρα πολλοί ενορίτες και όχι μόνο. Το 1999 δημιουργεί ταμείο δανεισμού όπου ενορίτες που βρίσκονται σε έκτακτες ανάγκες δανείζονται χρηματικά ποσά και όταν μπορούν τα επιστρέφουν. Το 2012 δημιουργεί κοινωνικό παντοπωλείο στην ενορία με την συνδρομή των ενοριτών που προσφέρουν μικρές ποσότητες τροφίμων φρούτων κρεάτων τα οποία προσφέρονται σε οικογένειες που δυσκολεύονται οικονομικά.
40 χρόνια αδιάλειπτης διακονίας,
40 χρόνια έσκυψε πάνω στα προβλήματα των πιστών της ενορίας, να συμβουλεύει να προστατεύει να βοηθά και να στηρίζει,
40 χρόνια τεράστια υπομονή.
Δικαίως θα του αποδώσουμε την προσωνυμία του ελεήμονος κληρικού.
Ας είναι αιωνία η μνήμη του.
Να έχουμε την ευχή του και να πρεσβεύει πάντοτε για όλους μας.