Θεοφάνεια στον Άγιο Νικόλαο Σιάτιστας

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα γιορτάστηκε και φέτος η μεγάλη Δεσποτική εορτή των Αγίων Θεοφανείων στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου στη Σιάτιστα.

Την παραμονή των Αγίων Θεοφανείων, Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2014, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης κ. κ. Παύλος  χοροστάτησε του Όρθρου και τέλεσε τη Θεία Λειτουργία και τον Μεγάλο Αγιασμό στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου.

Στο κήρυγμά του ανέφερε:

«…Ονομάζουμε την εορτή Θεοφάνεια, γιατί εδώ έρχεται ο ίδιος ο Θεός και συνιστά την ταυτότητά του. Έχουμε πάρα πολύ καθαρά την ξεχωριστή ύπαρξη των τριών προσώπων, που είναι ο ένας Θεός. Το πρώτο πρόσωπο είναι ο Υιός που έγινε άνθρωπος και τώρα έρχεται στον Ιορδάνη να βαπτιστεί. Το δεύτερο πρόσωπο είναι Εκείνος που ομιλεί και λέει: «Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπητός εν ω ηυδόκησα Αυτού ακούετε». Είναι το πρόσωπο του Θεού Πατέρα, που αποκαλύπτει στους ανθρώπους ότι, αυτό το πρόσωπο που βλέπετε και είναι άνθρωπος, δεν είναι μόνον άνθρωπος, είναι ο μονογενής Υιός και Λόγος του Θεού, ο αγαπητός Υιός του Θεού. Και το Πνεύμα το Άγιο πάλι, ξεχωριστά έρχεται εν είδει περιστεράς.

Ο Ιωάννης ο Πρόδρομος, που βαπτίζει τον Χριστό, εξομολογείται και λέει: «εγώ δεν ήξερα ποιος είναι αυτός, ότι είναι ο Υιός του Θεού, αλλά Εκείνος που με έστειλε, και εννοεί το Θεό, μου είπε: «Αυτόν στον οποίον θα δεις να έρχεται το Πνεύμα το Άγιο εν είδει περιστεράς, Αυτός είναι ο Αμνός του Θεού, ο Υιός μου ο αγαπητός, που έρχεται να σηκώσει στην πλάτη του τις αμαρτίες όλου του κόσμου».

Έτσι, λοιπόν, τα Θεοφάνεια είναι όντως Θεοφάνεια. Δεν είναι μία θεωρία. Είναι τρία πρόσωπα ξεχωριστά, το καθένα με το δικό του ρόλο αλλά και τα τρία είναι ένας Θεός. Έτσι, λοιπόν, φανερώνεται ο τρόπος με τον οποίον υπάρχει ο Θεός.

Τώρα μπορούμε να καταλάβουμε και κάτι άλλο, που λέει το Ευαγγέλιο. Ο Θεός είναι αγάπη. Δεν μας είπε ότι ο Θεός έχει αγάπη, μας είπε είναι αγάπη. Η αγάπη προϋποθέτει σχέση προσώπων. Έτσι, λοιπόν, ο Θεός είναι αγάπη, γιατί είναι τρία πρόσωπα. Αυτά τα τρία πρόσωπα αλληλοπεριχωρούνται, δηλ. χωράνε μαζί, χωρίς η παρουσία του ενός να είναι απειλή για το άλλο. Ποια είναι η σχέση των τριών προσώπων; Η αγάπη. Γι’ αυτό μας λέει, είναι αγάπη και όχι έχει αγάπη. Και αυτό βέβαια σημαίνει και κάτι άλλο. Όποιος είναι αγάπη, αυτός δεν αλλάζει με τίποτα. Μένει πάντα αγάπη. Όποιος έχει αγάπη, αυτή μπορεί να του τελειώσει.

Και ένα ακόμα ερώτημα. Γιατί έχει τόση μεγάλη σημασία να γνωρίσουμε το Θεό; Διότι εμείς οι άνθρωποι είμαστε κατ’ εικόνα Θεού δημιουργημένοι. Γνωρίζοντας το Θεό, καταλαβαίνουμε ποιοι είμαστε εμείς. Ελάτε, λοιπόν, να δούμε ποιοι είμαστε εμείς. Τι είπαμε ότι έχει ο Θεός; Μία φύση. Τι έχουν όλοι οι άνθρωποι; Μία κοινή φύση, την ανθρώπινη. Είμαστε όλοι το ίδιο, άνθρωποι. Της αυτής ποιότητας είναι η ανθρώπινη φύση μας και γι’ αυτό όλοι οι άνθρωποι είναι ισότιμοι. Προσέξτε, δεν είπα τη λέξη ίσοι. Γιατί δεν είμαστε ίσοι. Είμαστε όμως ισότιμοι. Δηλαδή, κανείς δεν δικαιούται μεγαλύτερη τιμή από τον άλλον ως άνθρωπος. Απ’ την άλλη πλευρά, αυτή η μία ανθρώπινη φύση υπάρχει σ’ ένα πλήθος ανθρώπινων προσώπων. Έτσι, λοιπόν, ποιος είναι ο Θεός; Ένας κατά την ουσία, Τριαδικός κατά τα πρόσωπα. Ποιος είναι ο άνθρωπος; Ένας κατά την ουσία, πολλαπλούς κατά τα πρόσωπα. Τι είναι ο Θεός; Αγάπη. Τι είναι απ’ τη φύση του και τι πρέπει να είναι ο άνθρωπος; Αγάπη. Οι σχέσεις των ανθρωπίνων προσώπων πρέπει να χαρακτηρίζονται από την αγάπη. Αλλιώς ο άνθρωπος έχει ξεπέσει από την ανθρώπινη υπόστασή του. Να, λοιπόν, γιατί έχει μεγάλη σημασία να γνωρίσουμε το Θεό. Για να γνωρίσουμε τον άνθρωπο…

Και τελειώνοντας είπε: … Να δοξάζουμε το Θεό γιατί μας φανερώθηκε, γιατί μας δίδαξε ποιοι πρέπει να είμαστε. Δεν έχουμε πια δικαιολογία αν δεν είμαστε, και όταν δεν είμαστε κοινωνία αγάπης των πολλών προσώπων, που έχουνε την ίδια φύση, τότε μετατρέπουμε τις κοινωνίες μας σε κόλαση, όπως τις έχουν μετατρέψει τώρα. Γι’ αυτό, λοιπόν, να πάρουμε την αφορμή, για να ξαναδούμε τη ζωή μας και να διερωτηθούμε, είμαι μέλος μιας οικογένειας; Σ’ αυτήν την οικογένεια ζούμε τριαδικά; Χωράμε ο ένας δίπλα στον άλλον; Και χαιρόμαστε ο ένας την παρουσία του άλλου; Ή βλέπουμε τους ανθρώπους του σπιτιού μας σαν απειλή μας; Αν, ναι, να ψάξουμε να βρούμε το λάθος. Να δούμε την κοινωνία μας και να καταλάβουμε. Όσοι νόμοι και αν ψηφιστούνε, όσες κυβερνήσεις και αν έρθουνε, εάν δεν οργανώσουμε τριαδικά την κοινωνία μας δηλ. αν δεν χωράμε όλοι και να κοιτάζω εσένα και να ανθίζει η αγάπη μέσα μου, τότε ό, τι και να κάνουμε θα είναι μάταιο. Ο Θεός μας έδειξε το δρόμο αλλά μας είπε, έβαλα μπροστά σου τη ζωή και τον θάνατο, διάλεξε. Είναι, λοιπόν, στη δική μας ευθύνη αν θα διαλέξουμε τη ζωή ή αν θα διαλέξουμε τον θάνατο».

 Ανήμερα της εορτής των Αγίων Θεοφανείων, Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2014, οι Ιερείς της Ενορίας π. Βασίλειος και π. Νέστορας τέλεσαν την πανηγυρική Θεία Λειτουργία, στο τέλος της οποίας ο Ιερέας π. Βασίλειος ανέγνωσε την Εγκύκλιο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σισανίου και Σιατίστης κ. κ. Παύλου.

Μετά τη Θεία Λειτουργία τελέσθηκε η ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού από τους Ιερείς, όπου έγινε η κατάδυση του Τιμίου Σταυρού στη μικρή κολυμβήθρα και ο αγιασμός των υδάτων. Μετά την απόλυση, ο π. Βασίλειος και ο π. Νέστορας ευλόγησαν όλο το εκκλησίασμα με τον Τίμιο Σταυρό, ραντίζοντας όλους με τον αγιασμό. Οι πιστοί έπαιρναν και έπιναν τον αγιασμό των Θεοφανείων έξω από τον Ιερό Ναό. 

Πλήθη πιστών κατέκλυσαν τον Ιερό Ναό, προκειμένου να συμμετάσχουν στη Θεία Λειτουργία των Θεοφανείων και την ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού.

Στην Σιάτιστα, σύμφωνα με την παράδοση, όλο το εκκλησίασμα παίρνει ως ευλογία και ένα κομμάτι γλυκιάς πίτας, που είναι προσφορά από τις κυρίες της Ενορίας, οι οποίες τον προηγούμενο χρόνο βρήκαν το φλουρί στο δικό τους κομμάτι.

     

      Ακολουθεί η Εγκύκλιος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σισανίου και Σιατίστης κ.κ. Παύλου

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 01 ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 02 ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 03 ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 04

 

This entry was posted in Επικαιρότητα and tagged . Bookmark the permalink.