Πανήγυρις Μεταμορφώσεως του Σωτήρος

        Γιόρτασε πανηγυρικά και φέτος η Ενορία της Γεράνειας, στη Σιάτιστα, την μεγάλη εορτή της Μεταμορφώσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

       Την Δευτέρα 5 Αυγούστου 2013, το απόγευμα, εψάλη ο μέγας πανηγυρικός εσπερινός μετά αρτοκλασίας, από τους Ιερείς της ενορίας του Αγίου Νικολάου, πρωτοπρεσβυτέρους π. Βασίλειο και π. Νέστορα.

Στο κήρυγμά του ο π. Βασίλειος αναφέρθηκε στο λόγο του Θεού Πατρός «αυτού ακούετε».

       Την Τρίτη, ανήμερα της εορτής της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού, τελέστηκε η Θεία Λειτουργία.

      Κατά την ημέρα αυτή, μετά τη Θεία Λειτουργία, στους ορθόδοξους Ιερούς Ναούς, αναγιγνώσκεται ειδική ευχή, για τον αγιασμό των σταφυλιών. Για πρώτη φορά, κάθε χρόνο, τα σταφύλια αγιάζονται στο Ναό και τρώγονται από την ημέρα της  γιορτής της Μεταμορφώσεως του Χριστού.

          Τον αγιασμό των σταφυλιών έκανε ο π. Βασίλειος, και μετά τη Θεία Λειτουργία μοιράστηκαν σε όλους τους πιστούς που παρευρέθησαν, το αντίδωρο από τον π. Βασίλειο και ένα τσαμπί σταφύλι από τον π. Νέστορα.

       Στην πανήγυρη προσήλθε πλήθος πιστών, που συνέχισαν την προσέλευση στο εξωκκλήσι και μετά το πέρας των ακολουθιών.

       Το εκκλησάκι, επιμελημένο από ευσεβείς κυρίες της ενορίας, αλλά και ο άψογα τακτοποιημένος αύλειος χώρος από τους εκκλησιαστικούς επιτρόπους, ανέπαυσε τους χριστιανούς που προσήλθαν.

Το εκκλησάκι της Μεταμορφώσεως είναι χτισμένο από το 1962, στο λόφο που βρίσκεται λίγο πιο έξω από την πόλη, στη θέση Βίγλα. Κτίστηκε με χρήματα του Σιατιστινού Αλεξίου Λιάκου.

Ακολουθεί το κήρυγμα του πατρός Βασιλείου Λ. Βασιλείου:

  «Εντύπωση μας κάνει το γεγονός ότι, ο Ιησούς Χριστός, κατά τη διάρκεια του γεγονότος της Μεταμορφώσεως δεν ομιλεί καθόλου, δεν λέει τίποτα. Εντύπωση μας κάνει ότι, ομιλεί μόνο ο Θεός Πατήρ και αυτό είναι κάτι το πάρα πολύ σπάνιο, διότι μέσα σ’ ολόκληρη την Αγία Γραφή ο Θεός Πατήρ ομιλεί φειδωλά, ελαχιστότατα. Αλλά, όταν ο Θεός Πατήρ ομιλεί, τότε αυτό είναι κάτι το πολύ σημαντικό, το πολύ μεγάλο, και το πολύ ενδιαφέρον.

Στην Παλαιά Διαθήκη, όταν επρόκειτο ο Θεός να δημιουργήσει τον άνθρωπο, είπε: «Ποιήσωμεν άνθρωπον κατ’ εικόνα ημετέραν και καθ’ ομοίωσιν…»

Είναι ο Πατήρ, ο οποίος θέλει να δημιουργήσει ένα ξεχωριστό πλάσμα, τον άνθρωπο, και καλεί όλα τα μέλη της Θεότητος, του Τριαδικού Θεού, που είναι αυτός, ο Υιός του και το Άγιο Πνεύμα. Και γι’ αυτό ομιλεί και λέει: «Ποιήσωμεν …», όλοι μαζί. Όλος ο Θεός, να δημιουργήσει αυτόν, τον άνθρωπο.

Λίγο πριν τον κατακλυσμό ομιλεί ακόμη μία φορά και λέει: «Δεν μπορεί να μείνει το Πνεύμα μου στους ανθρώπους αυτούς, επειδή έχουν γίνει σαρκικοί». Δεν τους ενδιαφέρει τίποτα άλλο, εκτός από το τι θα φάνε, πώς θα ηδονιστούν με τα σώματά τους, και τίποτα άλλο. Δεν μπορεί το Πνεύμα μου να μείνει σε τέτοιους ανθρώπους.

Ακόμα μία φορά ομιλεί με τον Μωυσή και τον αποστέλλει, εκεί στην Αίγυπτο, για να παραλάβει όλο το λαό, να τον φέρει στη λεγόμενη γη της επαγγελίας, της υποσχέσεως. Και τον ρωτάει ο Μωυσής : «Ποιος είσαι συ;» Και του απαντάει ο Θεός: «Εγώ ειμί ο ων». Εγώ είμαι αυτός, ο οποίος υπάρχω, ο κυρίαρχος των πάντων. Δεν του είπε τίποτα άλλο.

Αργότερα, πάνω στο Σινά, όταν παίρνει εκείνες τις περίφημες δέκα εντολές, λέει ο Θεός: «Εγώ ειμί Κύριος ο Θεός σου. Ουκ έσονταί σοι Θεοί έτεροι πλην εμού». Δεν υπάρχουν άλλοι Θεοί εκτός από εμένα. Ένας είναι ο Θεός. Μην παραστρατήσεις, και συ και ο λαός, και πιστέψετε σε ψεύτικα πράγματα, σε ψεύτικους Θεούς.

Μετά από 1500 χρόνια, θα ομιλήσει και πάλι ο Θεός. Δηλ. για 1500 χρόνια δεν ομιλεί ο Θεός Πατήρ καθόλου. Γεννιέται ο Ιησούς Χριστός, γίνεται ο Θεός Λόγος άνθρωπος, και στη βάπτιση του Ιησού Χριστού ακούγεται η φωνή του Θεού Πατρός: «Ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός, εν ω ηυδόκησα». Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπητός, σ’ αυτόν ευαρεστήθηκα.

Σε μια άλλη συζήτηση με τους Ιουδαίους είχε πει ο Χριστός προς τον Πατέρα του. «Πατέρα μου, σε παρακαλώ, δόξασε το όνομά σου». Και τότε ακούστηκε η φωνή του Πατρός ως βροντή: «Και το δόξασα και πάλι θα το δοξάσω».

Και ερχόμαστε στη σημερινή ημέρα, επάνω στο όρος Θαβώρ, που βρίσκεται ο Ιησούς Χριστός λάμπων. Βρίσκεται ο Μωυσής και ο Ηλίας,  οι δύο αυτοί μεγάλοι προφήτες, βρίσκονται και οι τρεις των μαθητών, ο Πέτρος, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης. Και μαζί με τον Ιησού, ο οποίος είναι ο ενανθρωπήσας Θεός Λόγος, βρίσκεται και το Άγιο Πνεύμα, ως νεφέλη, ως σύννεφο φωτεινό, αλλά και ο Πατήρ είναι παρών. Και είναι παρών ο Πατήρ, πάλι με μία φωνή, με μία φράση: «Ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός εν ώ ηυδόκησα. Αυτού ακούετε».

Αυτή είναι η τελευταία φορά, που ομιλεί ο Θεός Πατήρ. Δεν θα ξαναμιλήσει ποτέ. Και τι είπε; Ότι, «Αυτός που σας δείχνω, αυτός ο Ιησούς, είναι ο Υιός μου ο αγαπητός, σ’ αυτόν ευαρεστήθηκα. Αυτόν να ακούτε.»  Δηλ. σαν να έλεγε, εγώ δεν έχω να σας πω τίποτα άλλο. Εγώ δίνω μία μαρτυρία. Δίνω τη μαρτυρία της αυθεντίας του Ιησού Χριστού. Ποιος είναι ο Ιησούς Χριστός. Ο Ιησούς Χριστός, το λέει ο Θεός Πατήρ, είναι Θεός αληθινός. Είναι το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Είναι ο Υιός του Θεού. Και ποια άλλη μαρτυρία αυθεντική δίνει ο Θεός Πατήρ; «Ό, τι σας λέει αυτός, ο Ιησούς Χριστός, είναι αληθινό και πρέπει να τον ακούτε.»

Τώρα τίθεται το ερώτημα, τι είναι εκείνο το οποίο θα μας έλεγε ο Ιησούς Χριστός; Θα μας έλεγε κάποια πράγματα.

Πρώτα – πρώτα θα μας φανέρωνε τον αληθινό Θεό, γιατί ο Θεός Πατήρ ποτέ δεν είπε ποιος είναι ο Θεός. Είπε μόνο, «εγώ είμαι ο ων». Εγώ ειμί ο Κύριος. Εγώ είμαι ο μόνος αληθινός. Εγώ είμαι αυτός που υπάρχω και δεν υπάρχει κανένας άλλος Θεός. Τίποτε άλλο. Έρχεται ο Ιησούς, ο ενανθρωπήσας Θεός Λόγος, και λέει ότι, «ο Θεός είναι ένας: ο Πατήρ, ο Υιος και το Άγιο Πνεύμα. Ο Άγιος Τριαδικός Θεός.»

Ένα δεύτερο που θα πει ο Χριστός είναι και το εξής: Θα μιλήσει περί του Μεσσίου, δηλαδή ποιος είναι ο Μεσσίας. Ποιος είναι αυτός, ο οποίος θα λυτρώσει το ανθρώπινο γένος, τους αγγέλους και τη φύση ολόκληρη. Και το είπε, όταν έκανε μία συζήτηση με μία γυναίκα, η οποία και πόρνη ήταν και μιχαλίδα ήταν, αλλά η ψυχή της, ήτανε πολύ διαφορετική και καθαρή και δεκτική της χάριτος του Θεού. Διότι αυτό φάνηκε αργότερα, όταν η Σαμαρίτιδα γυναίκα ρώτησε: «Εμείς περιμένουμε τον Μεσσία, τον λυτρωτή του κόσμου. Ποιος είναι αυτός;» Και της απαντά ο Χριστός: «Εγώ ειμί ο λαλών σοι». Εγώ είμαι αυτός, ο οποίος τώρα ομιλεί μαζί με σένα.

Αυτός είναι ο Μεσσίας, αγαπητοί μου! Ο Ιησούς Χριστός. Οπότε μην περιμένετε, άνθρωποι, άλλον Μεσσία. Άλλους Μεσσίες. Άλλους λυτρωτές. Δεν μπορεί κανένας να σας λυτρώσει. Ό,τι και να σας πει. Όσο παχιά λόγια και να πει. Κανένας δεν μπορεί να λυτρώσει τους ανθρώπους. Μόνο ο Ιησούς.

Αλλά ήρθε να μας μιλήσει ο Μεσσίας και για το έργο της Σωτηρίας. Ποιό είναι αυτό το έργο της Σωτηρίας; Είναι το έργο το οποίο θα επιτελέσει Αυτός. Ποιό; Ο Σταυρός και η Ανάσταση και η Ανάληψη και η Πεντηκοστή. Αυτά είναι τα ποιητικά της σωτηρίας.

Ήρθε να μας μιλήσει, ακόμη, ο Ιησούς Χριστός και περί του ανθρώπου. Τι εστίν άνθρωπος; Τι είναι αυτό το ον, που λέγεται άνθρωπος; Τι είναι; Είναι δημιούργημα του Θεού. Είναι κτίσμα του Θεού. Είναι ένα λογικό όν, το οποίο αποτελείται από ύλη και από πνεύμα. Από σώμα και από ψυχή. Ό, τι και να μας πει οποιοσδήποτε άλλος «σοφός» του ανθρωπίνου γένους, θα είναι μία βλακεία, μία ανοησία, μία μωρία. Ο άνθρωπος είναι σώμα και ψυχή λογική.

Θα μιλήσει επίσης ο Χριστός και περί του σκοπού του ανθρώπου. Ποιος είναι ο σκοπός; Αυτός, τον οποίο είπε ο Θεός Πατήρ, όταν και τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος δημιουργούσαν τον άνθρωπο. Το «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν Θεού». Ο σκοπός του ανθρώπου, είναι να ομοιάσει του Θεού. Ο σκοπός του ανθρώπου είναι η θέωση. Είναι η μακαριότητα. Είναι η Βασιλεία του Θεού!

Αλλά ο Χριστός θα μας μιλήσει και για κάτι άλλο. Και περί φύσεως. Περί της κτίσεως, περί της ύλης. Τι είναι αυτή η ύλη; Τι είναι αυτή η κτίση; Το σύμπαν ολόκληρο; Ψάχνουν οι άνθρωποι, ερευνούν – και καλά κάνουν – αλλά δεν μπορούν να μας πουν, τι είναι αυτή η ύλη. Κι έρχεται ο Χριστός και λέει: Είναι δημιούργημα του Θεού. Το οποίο κλαίει και οδυνάται και συ-στενάζει, μαζί με τους υιούς των ανθρώπων, πότε θα έρθει η απολύτρωση των υιών του Θεού, δηλαδή όλων των ανθρώπων, για να έρθει και η απολύτρωση της φύσεως. Διότι η φύση φθείρεται, ενώ δεν θα ’πρεπε να φθείρεται. Και περιμένει η φύση, πότε να δοξαστούν οι άνθρωποι, για να δοξαστεί και αυτή.

Και έγια να ακόμη τελευταίο θα μας μιλήσει ο Χριστός. Περί των σχέσεων Θεού, ανθρώπου και φύσεως. Δηλαδή ποιες θα είναι αυτές οι σχέσεις; Πώς πρέπει να σταθεί ο άνθρωπος απέναντι στο Θεό; Πρέπει να σταθεί λατρευτικά. Να λατρέψει τον Θεό. Δεν θα ονομάσει τίποτα άλλο «Θεό» και δεν θα λατρέψει τίποτα άλλο. «Λατρεία μου», δεν θα πει κανέναν και τίποτα άλλο, παρα μόνο τον Θεό. Εσένα λατρεύω και τίποτα άλλο.

Ως προς τη φύση. Που θα σταθεί ο άνθρωπος; Πως θα σταθεί; Θα σταθεί στη χρήση και όχι στην κατάχρηση.

Και απέναντι στους άλλους ανθρώπους, πως θα σταθεί ο άνθρωπος; Θα σταθεί με αγάπη.

Όλα αυτά, αγαπητοί μου, είναι σημαντικότατα. Όλα αυτά καταγράφονται μέσα στην Αγία Γραφή. Και η τήρηση αυτών των λόγων του Χριστού, που είναι μέσα στην Αγία Γραφή, έχει έναν καρπό. Και ο καρπός δεν είναι κανείς άλλος, από τη μακαριότητα. «Πας ο τηρών τους λόγους του Χριστού, είναι μακάριος». Η τήρηση των εντολών του είναι ευτυχία, είναι η Βασιλεία του Θεού! Και γι’ αυτό, εκείνος ο οποίος τηρεί, από εδώ, τον λόγο του Θεού, είναι και ζει από τώρα μέσα στη Βασιλεία του Θεού.

Χτες, στον Παρακλητικό Κανόνα, είπαμε ένα Ευαγγελικό ανάγνωσμα. Το οποίο κατέληξε: «Μακάριοι οι ακούοντες τον λόγον του Θεού και τηρούντες αυτόν». Αυτό είπε ο Ιησούς Χριστός. Στον πρώτο ψαλμό, λέει ο Δαβίδ: «Μακάριος ανήρ, ος μελετήσει τον λόγον του Θεού ημέρας και νυκτός». Η μελέτη του λόγου του Θεού, η ακρόαση του λόγου του Θεού, είναι μακαριότητα. Και στην Αποκάληψη, στο τελευταίο βιβλίο της Αγίας Γραφής, στην αρχή – αρχή, στο πρώτο κεφάλαιο, τι λέει; «Μακάριος ο αναγινόσκων και οι ακούοντες τους λόγους της προφητείας και τηρούντες τα εν αυτή γεγραμένα». Ποιος είναι μακάριος; Ποιος είναι μέσα στη Βασιλεία του Θεού; Είναι εκείνος ο οποίος αναγινώσκει, διαβάζει τους λόγους της Αγίας Γραφής. Μακάριος είναι εκείνος, ο οποίος ακούει τους λόγους, που είναι μέσα στην Αγία Γραφή. Και όλοι εκείνοι οι οποίοι μπορεί να μην ξέρουνε γράμματα, ακούνε και παρακολουθούνε τον λόγο του Θεού. Και οι τηρούντες τα εν αυτή γεγραμμένα.

Ο Θεός Πατήρ, αγαπητοί μου, το βεβαίωσε. Αυτός είναι ο Θεός, ο Υιός του. Το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Ποιος; Ο Ιησούς Χριστός είναι ο Θεός Λόγος. Αυτόν να ακούτε όλοι οι άνθρωποι!

Οπότε, η πιο έξυπνη και η πιο σοφή κίνηση,

που μπορούσε να κάνει ο καθένας μας, ποια είναι;

Είναι να ακούμε τον λόγο του Θεού και να τον τηρούμε σε όλα.

Έτσι θα είμαστε για πάντα μακάριοι.

Το εύχομαι από τα βάθη της καρδιάς μου.   

                                                   Αμήν.

Gallery | This entry was posted in Επικαιρότητα and tagged . Bookmark the permalink.