Η εορτή των Θεοφανείων και ο καθαγιασμός των υδάτων στην Ενορία του Αγίου Νικολάου Σιάτιστας

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα γιορτάστηκαν και φέτος τα Άγια Θεοφάνεια στην Ενορία του Αγίου Νικολάου.
Κατά την κυριώνυμο ημέρα των Θεοφανείων, Κυριακή 6 Ιανουαρίου 2013, οι Ιερείς της Ενορίας π. Βασίλειος και π. Νέστορας τέλεσαν την Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου.
Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας ο π. Βασίλειος στο κήρυγμά του αναφέρθηκε στον αγιασμό των υδάτων και το δικό μας αγιασμό.

«Ένα από τα λαμπρά και καταπληκτικά και ανερμήνευτα και συνεχιζόμενα θαύματα της πίστεώς μας, ανέφερε, είναι ο αγιασμός των υδάτων. Δυστυχώς πολλάκις περνάει απαρατήρητο και δεν δίδεται σ’ αυτό καμία έμφαση. Ούτε στους περισσότερους προκαλεί υπαρξιακό ταρακούνημα.

Μετά την ακολουθία του αγιασμού με τους ύμνους και τις ευχές το νερό αγιάζεται.  Ξεχωρίζεται από τον αμαρτωλό και φθαρτό κόσμο, ο οποίος κόσμος –ύλη, τόποι, άνθρωποι, ζώα, φυτά-  «εν τω πονηρώ κείται», (Α΄ Ιω. Ε΄ 19) είναι στην κυριαρχία του Σατανά και στην εξουσία του, και συνεχώς φθείρεται και καταστρέφεται. Ενώ το νερό του Αγιασμού παραμένει άσηπτο, δεν βρωμάει, όσα χρόνια κι αν περάσουν. Αυτό το ξέρουν οι πάντες. Και όχι μόνο δεν βρωμάει, αλλά και αγιάζει αυτούς που ραντίζονται μ’ αυτό ή το πίνουν, έχοντας πίστη και καθαρότητα.

Τι θα πει αγιάζει; Τους φέρνει στο χώρο του Θεού. Τους αποσπά απ’ την καταδυνάστευση του διαβόλου. Τους εντάσσει στη Βασιλεία του Θεού. «Τούτο εστί το θέλημα του Θεού, ο αγιασμός υμών». (Α΄ Θεσ. Δ΄ 3) Και δια του αγιασμού δίδεται «φωτισμός γνώσεως και ευσεβείας δια της επιφοιτήσεως του Αγίου Πνεύματος», ακόμη και «καθαρισμός ψυχών και σωμάτων» και «ίαση ψυχής και σώματος». Αποτρέπει επίσης «σαν ασπίδα κάθε επίθεση ορατών και αοράτων εχθρών».

Πίνοντας τον Αγιασμό, το νερό του αγιασμού, αυτό δημιουργεί μέσα μας μια πηγή, που ξεδιψά κάθε μεταφυσική απορία και αναζήτηση. Σου δημιουργεί την επιθυμία για τη γνώση της Βασιλείας του Θεού και την απόκτησή της.

Νερό είναι, αλλά αγιασμένο νερό. Είναι διπλό δώρο του Θεού. Και σαν μια υλική προσφορά του Θεού, το νερό, αλλά τώρα εμπλουτισμένο με μια καινούργια ευλογία, μια καινούργια πλημμύρα της αγάπης του Θεού. Ο Αγιασμός είναι ένας φορέας της αγιότητας του Θεού, που έχει τη δυνατότητα να αγιάζει τους πάντες.

Ο Θεός στη φύση του είναι άκτιστος και αόρατος και αμέθεκτος. Οι ενέργειες του Θεού είναι μεν άκτιστες, αλλά μπορούμε να μετέχουμε σ’ αυτές, και οι οποίες γίνονται προσιτές δια της κτιστής δημιουργίας, στην προκειμένη περίπτωση δια του νερού. Γινόμαστε, λοιπόν, μέτοχοι της αγιότητας του Θεού δια του αγιασμένου αυτού νερού.

Μπορούν όλοι να γίνουν μέτοχοι; Ασφαλώς. Μόνον όμως υπό δύο βασικές προϋποθέσεις:

  1. Την πίστη στον Άγιο Τριαδικό Θεό και σε όλα όσα μας αποκάλυψε ο Ιησούς Χριστός.
  2. Την ηθική καθαρότητα της ψυχής και του σώματος.

Να μη το ξεχνούμε ποτέ αυτό. Ο άπιστος άνθρωπος και ο ανήθικος, ποτέ δεν θα μπορέσουν να απολαύσουν αυτή τη χάρη, αυτό το δώρο του αγιασμού του Θεού. Να νιώσουν αυτή τη χαρά του Θεού.

Οι άνθρωποι σήμερα δεν προσέρχονται, έχοντας αυτές τις δύο προϋποθέσεις την πίστη και την ηθικότητα, και γι’ αυτό δεν αισθάνονται, δεν νιώθουν τίποτα απ’ όσα μας προσφέρει ο Θεός. Αν κάτι αισθανόταν, η ζωή τους θα άλλαζε!

Δυστυχώς, τις επόμενες Κυριακές και γιορτές, που η Εκκλησία θα καλεί και πάλι τους πιστούς, πάρα πολλοί δεν θα ξανάρθουν στον Ναό. Βγαίνοντας έξω από το Ναό, οι περισσότεροι θα συνεχίσουν την προηγούμενη ζωή τους, σαν να μην επέδρασε πάνω τους τίποτα.

Και είναι απλό. Όπως όταν κάποιος δεν εφαρμόσει τη συνταγή του γιατρού ακριβώς, όχι μόνο δεν θα γιατρευτεί, αλλά μπορεί να πάθει και βλάβες ανεπανόρθωτες. Έτσι και με τον αγιασμό. Να μην περιμένουμε κέρδος και ωφέλεια απ’ το αγιασμό, εάν εμείς δεν σταθούμε σωστά απέναντι στο Λόγο του Θεού. Με συνέπεια και ακρίβεια. Με ορθή πίστη και ηθική ζωή.

Ο Θεός στην Παλαιά Διαθήκη φωνάζει δια των Αγίων του Προφητών: «Άγιοι γίνεσθε, ότι άγιος ειμί». Και στην Καινή Διαθήκη βλέπουμε ότι: «Ο Χριστός είναι ο αγιάζων και εμείς οι αγιαζόμενοι», «δια του αίματος αυτού». Στην Αποκάλυψη ο άγγελος λέγει στον Ιωάννη: «ο καιρός εγγύς εστίν… ο άγιος αγιασθήτω έτι».

Ο Θεός, αγαπητοί μου, ο Άγιος Τριαδικός Θεός, μας καλεί να αγιασθούμε, μας προσφέρει τα μέσα.

Ας δείξουμε προθυμία.»

Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας τελέσθηκε η ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού, όπου έγινε η κατάδυση του Τιμίου Σταυρού στη μικρή κολυμβήθρα, και ο αγιασμός των υδάτων. Μετά την απόλυση οι Ιερείς π. Βασίλειος και π. Νέστορας ευλόγησαν όλο το εκκλησίασμα με τον Τίμιο Σταυρό, ραντίζοντάς τους με τον αγιασμό. Οι πιστοί έπαιρναν και έπιναν τον αγιασμό των Θεοφανείων έξω από τον Ιερό Ναό.
Πλήθη πιστών κατέκλυσαν τον Ναό, προκειμένου να συμμετάσχουν στη Θεία Λειτουργία των Θεοφανείων και την ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού.
Στην Σιάτιστα, σύμφωνα με την παράδοση, όλο το εκκλησίασμα παίρνει ως ευλογία και ένα κομμάτι γλυκιάς πίτας, που είναι προσφορά από τις κυρίες της Ενορίας, οι οποίες τον προηγούμενο χρόνο βρήκαν το φλουρί στο δικό τους κομμάτι.

This entry was posted in Επικαιρότητα. Bookmark the permalink.